Den store flyttedagen er noe mange ser fram til med skrekkblandet fryd. Dette er dagen alt skal skje – man sier farvel til det gamle hjemmet, og ser frem til livet man skal begynne i det nye. Men dette er også en dag som kan innebære store forsinkelser, uventet bry og stressende situasjoner. Om du ansetter et seriøst flyttebyrå til å ta seg av den vanskelige delen, unngår du de verste komplikasjonene.
Her er våre anbefalinger til hva du burde ha klart til flyttedagen, så den går smertefritt for seg både for deg og for oss.
Har du husket alt?
Vårt viktigste tips, er at du oppgir så nøyaktig mengde flyttegods som mulig. Har du husket på eskene som har gjemt seg bort på loftet i årevis, eller alle småtingene som ligger i boden i hagen? Om du har notert ned alt, unngår du å bli overrasket over tidsbruket på selve flyttedagen. Med riktig estimat av flyttevolum, vil tidsbruken til flyttebyrået være mest mulig riktig i forhold til prisestimatet som er oppgitt i tilbudet. Fakturaen stå i forhold til jobben som blir gjort. Ellers kan det fort koste mer enn først antatt.
Les også: Slik gjør du flyttingen til en lek
Bestill i god tid
Bestill flyttehjelp god tid i forveien. Mange går på en blemme ved å tenke at de ikke trenger hjelp med flytteprosessen, før dagen plutselig står for døren og de skjønner at det er altfor mye å gjøre på alt for liten tid. Da kan det hende Flytteservice er fullbooket, og du må få hjelp av mindre kapable hender. Om du bestiller i forveien, har du god tid til å finne ut hva du trenger, for eksempel flyttevask, avfallshåndtering eller å leie lagerplass.
Hvor mye skal på lager?
Må du få møblene dine ut av det gamle huset før du kan flytte inn i det nye? Da kan flyttelager være løsningen! Dette er en smart måte å ta arbeidet i puljer på, så ikke alt må gjøres på samme dag. Eventuelt om ut- og innflytting ikke overlapper, eller om du tenker å male eller pusse opp den nye boligen etter overtakelsen, kan du la møblene dine stå hos oss i mellomtiden. Ikke vær redd for å fylle opp lageret vårt – Flytteservice har masser av lagerplass, og «fullt» finnes ikke i vårt vokabular!
Les også: Fem fordeler med flyttebyrå
Skal alt være med?
Når man flytter fra et hjem til et annet er det ofte slik at man også bytter ut inventar og møbler i prosessen. Og veldig mange benytter også anledningen til å rydde litt «ekstra godt» i kriker og kroker på hva man egentlig bør eller trenger å ta med seg videre i livet. Vi anbefaler derfor at man i god tid i forveien gjør seg opp en mening om noe ikke skal være med videre, men sorteres ut som avfall eller til gjenbruk. Flytteservice har gode rutiner for å sortere ut gjenbruksartikler og avfall i flytteprosessen, og kan forvalte eller forkaste dette i ettertid, sånn at du slipper å bruke tid og krefter på det selv. Her kan man spare mye tid om ønskelig.
Hva skal hvor?
Vær sikker på hva som skal hvor i det nye hjemmet. Om en av de ansatte må stå og holde en tung eske mens det bestemmes om den skal inn i stuekroken eller ned i kjelleren, blir det ikke en spesielt effektiv flytteprosess. Med logistikken i orden, blir flyttingen rask og rimelig for alle parter, og det blir mye lettere for deg å orientere deg i de påfølgende dagene.
Om du har alt dette på stell, gjør det flytteprosessen mye enklere. Finn ut hva du trenger hjelp til og kontakt oss for en uforpliktende prat!